Andragradsfunktion i fysik
med hjälp av
en vagn och en backe.
Inledning;
Syftet med dagens labb är att finna en
koppling mellan den matematiska andragradsfunktionen och hur den ser ut i
fysiken. För att kunna tillämpa andragradsfunktionen i vardagen tog vi en vagn
som vi skickar upp för en backe. För att mäta vagnens rörelse har vi använt
pascos mätinstrument.
Målet
med labben var att samla in data kring hur vagnen rörde sig i banan, presentera
det i ett s-t-diagram , skapa en andragradsfunktion för rörelsen och beräkna
vertex koordinater, nollpunkter och största värde i förhållande till vagnens
rörelse.
Material och utförande:
Vi använde dator (1), ett intraface (2), en vagn (3), en rörelsesensor
(4), en rullbana med ett stopp (4)
Vagnbanan placerads på ett bord och vi bestämde
lutning på banan genom att bygga upp banan i ena änden, i den övre änden sattes
ett stopp, i den andra satt vi rörelsesensorn. Vi kopplade ihop rörelsesensorn
med interfacet och datorn, där pasco capstone programmet kördes. Vagnen sattes
på banan.
Sedan
startade vi programmet, rörelsesensorn sattes igång och vagnen puttades upp för
banan och en graf ritades i datorprogrammet. Vi valde de mätvärden som var
relevanta för grafen (alla värden där vagnen rörde sig) och en graf
publicerades. Vi tolkade ekvationen, och
beräknade följande, vertex koordinater, nollpunkter och största värde.
Vagnen
sattes i rörelse längs den lutande banan, rörelsesensorn tog in data om hur
vagnen rörde sig och presenterade sedan det i en andragradsfunkion och tabell
på datorn.
Resultat:
I
koordinatsystemet nedan ser vi andragradsfunktionen som beskriver vagnens
rörelse längs den lutande banan.
Eftersom att vagnen åker upp och ner så får vi en
andragradsfuktion. På x-axeln finner i
tiden i sekunder och postionen på y-axeln.
Ekvationens
nollställen får vi genom får vi genom att ta 0= At2 +Bt+C även
kallad y=ax2+ bx+ c.
I
bilden ovan sedan ser vi vilka värden som vi har i ekvationen och ett killp ur hur tabellen såg ut.
Ekvationen
har två nollställen, där grafen skär x-axeln.
När vagnen körde kom den aldrig till nollstållena för då skulle den ha
varit bredvid sensorn, men eftersom att vagnen startade och slutade framför
sensorn. Dra grafen är ”fet”- stil är de
värdena som sensorn gav från vagnen den samlare delen av grafen är en förlängning
av den kurva som vagnen gav oss.
Ur
grafen får vi att:
A=
-0.426
B=1,98
C=-0,0452
Nollpunkter:
0=
-0.426 t2+1.98t+-0.0452
0=1.98t-0.0452-0.426t2
t1
= 4.262
t2=0.023
Nollpunkterna
berättar när vagnen skulle passerat sensorn, men eftersom att vagnen alltid var
framför sensorn så stämmer inte dessa värden med den verkliga rörelsen. Med andra ord så sammanfaller bara den
förlängda grafen (tunn) med de verkliga mätvärdena (tjock).
Symmetrilinjen
får vi genom att subtrahera nollpunkts värdena dvs.
(4.262-0.023)/2=4.239/2=
2.1195, detta betyder att vi kommer att finna symmetrilinjen där x=2.1195.
Symmetrilinjen kommer att skära i grafen vertex, största värde. Där är y=2.05. Koordinater (2.1195;2.05)
Anmärkningsvärt
i denna mätning är att grafen är platt högst upp . detta kan bero på flera olika
orsaker. Först, det sitter små magneter höst upp på banan som skulle kunnat
attraherat vagnen eftersom att vagnen också har magneter. Andra, banan är ca 2
meter lång och inte helt stabilt utfromad, pga av dennas längd så kan banan ha
buktat, vilketkan ha gjort att banan hade en lite flatare del högst upp och där
med så skulle ett hjulpar kommit över och ha minskat vagnens fart under detta
tidsinterval.
Slutsats:
Grafen
och mätvärdena hänger ihop till en viss del, men den matematiska grafen kan
bara beskriva rörelsen under ett visst intervall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar